Ciao a tutti da Torino, almeno per oggi...

Join us here for some fun chit chat, or share your opinions on rumours and gossip in the news. Beginners and advanced Italian speakers are all welcome!
Post Reply
Chris Corbyn

Ciao a tutti da Torino, almeno per oggi...

Post by Chris Corbyn » Sun Jul 25, 2010 9:43 pm

Sono in vacanza qui in Italia, da oltre 5 settimane adesso e rimangono poco meno di due settimane.

Ho viaggiato ovunque e conosciuto qualche ragazzo italiano qui (incluso il nostro proprio "polideuce").

Ho iniziato la vacanza a Sorrento e da lì ho visto anche la costiera amalfitana, Pompei, Ercolano e Capri.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 214744337/

Poi me ne sono andato a Roma per 5 giorni, facendomi un giro anche ad Orvieto.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 371692424/

Dopo di Roma mi sono portato a Firenze per 5 giorni. Da Firenze ho visitato anche Pisa e Bologna, e poi ho passato 3 giorni a Siena. Ho visto il Palio di Siena... incredibile!

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 452952084/
Ecco il video del Palio! http://www.youtube.com/watch?v=-cqNmPK-U94

Allora, con Toscana tutta vista, ho salito sul treno e me ne sono andato a Venezia. Da Venezia ho trovato il nostro gentilissimo polideuce (Gabriele) che ha fatto "guida di Verona" per il giorno e mi ha portato a tutte le chiese e i musei di quella città. Ho visitato anche Treviso, ma solo per una festa con un paio di sorelle che conosco da Twitter.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 527048538/

Non ho ancora finito... non troppo lontano da Venezia si trova Lago di Garda. Ci sono andato l'anno scorso e mi è piaciuto molto, quindi ci sono tornato, anche se questa volta a Riva del Garda invece di Limone dove sono andato l'ultima volta.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 527102986/

A questo punto, il programma era già fatto, andare a Milano. Ma tutti mi hanno detto che Milano (tranne qualche cosa) non ne vale la pena e quindi ho cambiato programma e sono andato a Val d'Aosta (ufficialmente Valle d'Aosta). Questa zona io non avevo ricercato mica. Peccato, perché i 5 giorni che abbia passato qui fossero i miei preferiti del viaggio (almeno finora). Questo è stato un consiglio anche da Gabriele. Sono contentissimo con il consiglio. Ci tornerò tante volte, ne sono sicuro. Forse anche per Natale.

Da Val d'Aosta ho visitato Courmayeur, Aosta, il Parco Nazionale del Gran Paradiso e sono anche andato nella Francia (Chamonix), attraversando Monte Bianco, tutta coperta di neve.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 415542257/

Dopo la meraviglia che era la Valle d'Aosta, ho fatto il lungo viaggio (almeno coi mezzi pubblici) a Lago di Como. Devo dire che anche se è un posto bello, non mi è piaciuto quanto Lago di Garda. Forse dopo Val d'Aosta le mie aspettative erano troppo grandi.

http://www.flickr.com/photos/d11wtq/set ... 442998071/

Tre giorni fa (dopo di Lago di Como) sono venuto qui a Torino dove conosco una ragazza torinese. Non ho ancora caricato le foto ma lo farò prima possibile :)

Domani parto da Torino e vado al mare, dove passerò (più o meno) la fine della vacanza. Andrò a Genova per 5 giorni (da dove vedrò Portofino, Santa Margherita e Portovenere) poi andrò a Cinque Terre per 3 giorni, prima di passare un giorno a Lucca e tornare in Inghilterra per una settimana.

Questa esperienza italiana mi sta piacendo moltissimo. Vi farò sapere di più quando sarò tornato a casa.
Last edited by Chris Corbyn on Thu Jul 29, 2010 8:29 am, edited 1 time in total.

italianStudento

Post by italianStudento » Thu Jul 29, 2010 8:14 am

hii.. just trying to understand what chris has written..is this right?

" I've been here in Italy on vacation for 5 weeks and little less than 2 weeks
remaining. I have travelled everywhere and have known some guys here in italy
(including our own polideuce). I started the vacation from Sorento and have also visited the coasts..
Finally I will go to rome for 5 days, facendomi? also go ad? Orvieto.
After Rome I will go to Firenze for 5 days.
portare is actually 'to bring' right?In Firenze I have also visited the pisa e bologna, and finally will spend 3 days in Siena. I approve Il Palio di Siena.incredible.
Then with all of tuscany's view, I got on the train (me ne sono) went to Venezia.
In venice i found our kind polideuce and played "guida di vernoa" for nowadays
_______________. I have also visited Treviso, but only for the feast ___________.
Not yet finished..not too far from venizia i found Lago di garda. There are

Chris Corbyn

Post by Chris Corbyn » Thu Jul 29, 2010 8:55 am

You seem to have more or less the general gist of it :) You made a mistake with my use of the Passato Prossimo and interpreted it as the future tense at one point, changing the meaning. Let's see...
I wrote:Sono in vacanza qui in Italia, da oltre 5 settimane adesso e rimangono poco meno di due settimane.
I've been on holiday here in Italy, for over 5 weeks now and there are a little less than two weeks left (literally, "they remain little less than two weeks").
I wrote:Ho viaggiato ovunque e conosciuto qualche ragazzo italiano qui (incluso il nostro proprio "polideuce").
I've travelled all over and met a few Italian guys here (including our very own "polideuce"). (I'd have done better to leave "ragazzo" out since most of the people I met were actually girls. Note also that conoscere can be interpreted as "to meet" if you're meeting the person for the first time... getting to know them).
I wrote:Ho iniziato la vacanza a Sorrento e da lì ho visto anche la costiera amalfitana, Pompei, Ercolano e Capri.
I started the holiday at Sorrento e from there I also saw the Amalfi Coast, Pompeii, Herculaneum and Capri.
I wrote:Poi me ne sono andato a Roma per 5 giorni, facendomi un giro anche ad Orvieto.
Then I headed off to Rome for 5 days, also making a trip to Orvieto.

(Note that "ed" and "ad" are just forms of "e" and "a" to be used before a vowel. Facendomi is facendo (doing/making) + mi (myself). This might be technically wrong use of the gerund form but it felt natural as I was writing it.).
I wrote:Dopo di Roma mi sono portato a Firenze per 5 giorni. Da Firenze ho visitato anche Pisa e Bologna, e poi ho passato 3 giorni a Siena. Ho visto il Palio di Siena... incredibile!
After Rome I took myself to Florence for 5 days. From Florence I also visited Pisa, Bologna and then I spent 3 days at Siena. I saw the Palio di Siena... incredible!

(Portare is to bring/to take, so portarsi (reflexive verb) means "to bring/take oneself").
I wrote:Allora, con Toscana tutta vista, ho salito sul treno e me ne sono andato a Venezia. Da Venezia ho trovato il nostro gentilissimo polideuce (Gabriele) che ha fatto "guida di Verona" per il giorno e mi ha portato a tutte le chiese e i musei di quella città. Ho visitato anche Treviso, ma solo per una festa con un paio di sorelle che conosco da Twitter.
Right then, with Tuscany seen, I jumped on the train and headed off to Venice. From Venice I met/saw (literally "found") our extremely kind polideuce (Gabriele) who was "Guide of Verona" for the day and took me to all the churches and museums in that city. I also visited Treviso, but only for a party with a couple of sisters that I know from Twitter.

(I think I may have made some strange choices in my Italian here so that Italian probably reads a bit funny, such as "di quella città" (of that city)).
I wrote:Non ho ancora finito... non troppo lontano da Venezia si trova Lago di Garda.
I haven't finished yet... not too far from Venice we find Lake Garda.

(The literal translation doesn't work in English. Trovarsi = to find oneself, with the meaning in this case of "to be somewhere". Literally, "Not too far from Venice Lake Garda finds itself".).

Let me know if you'd like any help with the rest :)

italianStudento

Post by italianStudento » Sun Aug 01, 2010 10:43 am

hii..thx for the response..here is my attempt at the rest..

1) I am not finished yet..not too far from Venice si? I found Lago di garda. I went there last yaer and I liked it a lot, then I returned, also se this time at bank of garda instead of lemon where i went I had the ultimate time. l'ultima volta

I know si is a reflexive pronoun but i dont quite understand how to use it. se=if but how do u use it here..

2) At this point, the programme was already finished, I went to milano. (u use the infinitive andare here?) But all "mi hanno detto che milano"? (except something) its not worth it and then I changed my programme and went to Val d'aosta (officially vale d'aosta) This place does not have fancy ricercato mica. Pity, because for 5 days "che abbia passato qui fossero?" preferred trip (atleast so far). This advice was also from gabriele. I was glad with the advice. We will return for sure.(ci tornero tante volte, ne sono sicuro?) maybe also for christmas.
At val d'aosta I visited Courmayeur,aosta, nazionale of gran paradso and also went to france, cross monte bianco, all covered in snow.

3) after the wonder that was valle d'aosta i finished the long trip (atleast coi mezzi pubblici?) a lago di como. I must say that also beautiful place, i did not like it as much as lago di garda. Maybe after val d'aosta my expectations were too grand.

4) 3 days (after lago di como) i came here to torino where i know a torinese guy. (you hv a lotta frnds everywhere) 8) I have not yet caricato? the photos but it is possible.Tomorrow i leave from torino and go to seaside, where i will pass (more or less) end of the vacation. I will go to geneva for 5days (from where i will see portofino..) then (what is the diff between poi and quindi) i will go to cinque terre for 3 days before i spent one day at lucca e tonare in inghilterra for a week.
This italian experience i will be liking a lot. vi faro sapere di piu quando return to home.
i am horrible with prnouns..do you know where i can practice them. thx

Chris Corbyn

Post by Chris Corbyn » Tue Aug 03, 2010 5:34 pm

I think you need to study some of the basic areas of grammar; particularly the different verb conjugations ;) As mentioned previously "si trova" is reflexive and in this case is roughly translated as "to be located" (it finds itself there).
italianStudento wrote:hii..thx for the response..here is my attempt at the rest..

1) I am not finished yet..not too far from Venice si? I found Lago di garda. I went there last yaer and I liked it a lot, then I returned, also se this time at bank of garda instead of lemon where i went I had the ultimate time. l'ultima volta

I know si is a reflexive pronoun but i dont quite understand how to use it. se=if but how do u use it here..
"anche se" = "even though" or more loosely "although". The literal translation is "even if" but you can't translate Italian to English word-for-word as the expressions don't make sense half the time.

Quindi = therefore, not "then".

Riva del Garda is just a name, don't translate it. But yes, riva does translate as bank (of a river/lake). Limone is also a name, don't translate it. Interestingly, while "limone" does mean "lemon", the town is not named limone for this reason. It has another meaning to the town but I forget what exactly.

"Dove sono andato l'ultima volta". Ok, "dove sono andato" = "Where I went". "L'ultima volta" = "(the) last time". Ultimo/ultima = last. Volta = time (in the sense of a sequence of times, not time as an overall concept).
italianStudento wrote:2) At this point, the programme was already finished, I went to milano.
I'm sorry, I could correct all of your mistakes but I don't believe it's the right thing to do. You need to spend time studying the grammar before you try to translate like this. What I wrote is basic italian (though probably too advanced for a beginner). You are consistently mis-interpreting the verbs which is probably one of the more important areas to have a solid grasp of if you want to understand what you're reading.

Go and spend a few weeks studying the present, present progressive and present perfect tenses, along with the reflexive verbs, then have another stab at reading this.

If you haven't already bought one, I strongly recommend you get yourself a bi-lingual dictionary (either in software form or in printed form). You can get ones that provide verb conjugations too (though you still need to understand how to form the conjugations): http://www.ultralingua.com/products/col ... onary.html

sorrento lingue

Sorrento

Post by sorrento lingue » Thu Aug 05, 2010 3:23 pm

Ciao Chris,
sei stato a Sorrento... che impressioni hai avuto?
Ci fa piacere avere i commenti (positivi e non) dei turisti che visitano la nostra città...
Grazie.
Marco

http://www.sorrentolingue.com

Chris Corbyn

Re: Sorrento

Post by Chris Corbyn » Fri Aug 06, 2010 6:54 pm

Ciao Marco,

Sorrento mi è piaciuta molto. Ci sono tanti bar e ristoranti ed è molto vicino alla costiera amalfitana e a Pompei/Ercolano. Ero con la famiglia (loro erano in vacanza) a Sorrento, poi sono andato a Roma da solo. Ci andrebbe ancora un giorno :)

Chris

Post Reply