Esorcismo

Have a question about Italian grammar? Need a quick translation from Italian to English or vice versa? Post it here!
Post Reply
jelonek

Esorcismo

Post by jelonek » Mon Jul 21, 2014 5:03 pm

Ciao a tutti! Ho una nuova domanda, questa volta riguardante un esorcismo. Non capisco esattamente questa frase: “Demoni di ogni genere, che accecano, che dannano, che sciancano e che turbano, obbedite ai miei ordini e alle mie parole. Vi CENSURO, vi scongiuro per mandato del Signore, di non molestare gli uomini, SICCHÉ COMPARIATE, E POI VE NE ANDIATE E CON DISPERATE ANIME ABITATE.” – non capisco l’uso del congiuntivo.
Vi prego di aiutarmi :)

BillyShears

Re: Esorcismo

Post by BillyShears » Tue Jul 22, 2014 11:13 pm

Ciao Jelonek,

From the book "Modern Italian Grammar: A Practical Guide" (by Proudfoot and Cardo):
Consequence or result can also be expressed by a sequence of main clause (the original action) and dependent clause (the consequence) linked by conjunctions such as cosicché, di modo che, in modo che, perché, sicché and informally che. The verb expressing the result or consequence is normally in the indicative or conditional:
  • La strada era bagnata cosicché quando mio marito ha frenato, la maccina ha sbandato.
    The road was wet, so that when my husband braked the car skidded.

Andava troppo veloce di modo che arrivata alla curva la macchina è andata fuori strada.
    She was going to fast, so that when it got to the bend the car went off the road.
However the verb may be in the subjunctive, if the result is seen as unlikely or improbable, or, as in the example where it implies deliberate purpose.
  • Ha versato da bere in modo che non vedessimo quello che faceva.
    He poured drinks in such a way that we didn't see what he was doing.
BS
Impariamo.com has a Facebook page < https://www.facebook.com/impariamo.com >

Chi domanda non fa errori.

jelonek

Re: Esorcismo

Post by jelonek » Wed Jul 23, 2014 12:22 pm

Grazie. :)

Post Reply