L12: The Future / The Future Perfect

BillyShears

L12: The Future / The Future Perfect

Postby BillyShears » Mon May 16, 2016 12:49 am

The Simple Future (Il Futuro Semplice)

• The Future Tense (Il Futuro Semplice) expresses an action that will take place in the future.
  • In English the future tense is expressed with the helping verb "will" or the phrase "to be going to". In Italian the verb ending indicates the verb is in the future tense.
  • In Italian the present tense often replace the future tense. Please refer to "L2: The Present Indicative Tense".
When conjugating the verbs in the future notice how the first, second and third person singular endings and the second and third person plural endings correspond to avere: ò (ho), ai (hai), à (ha), ete (avete) and anno (hanno). The first person plural ends in emo.
From wikipedia.it:
Il futuro italiano nella sua forma attuale non è un'eredità diretta del latino classico. Questa lingua utilizzava infatti una variante di futuro completamente diversa da quella che usiamo oggi. Per amare, si aveva:

Amabo, amabis, amabit, amabimus, amabitis, amabunt.

Con il tempo, questa forma antica è caduta in disuso, anche perché con il tempo e con i vari mutamenti linguistici in corso, essa iniziava a rassomigliare troppo a quella dell'imperfetto. Finì così per fare gradualmente posto ad un'altra: questa era formata dall'infinito del verbo, seguito dalle forme coniugate dell'ausiliare avere: amare habeo ecc. (amare + ho). Col tempo, le forme del verbo all'infinito si sono fuse in un'unica parola con quelle del verbo avere, che restano ancor oggi riconoscibili nelle desinenze del futuro dell'italiano (o di altre lingue romanze):

Per l'italiano: io amerò ≈ amare + ho; tu amerai ≈ amare + hai; egli amerà ≈ amare + ha.

*****Translation*****

The Italian future in the current form isn't a legacy directly from classic Latin. This way of speaking was in fact a variant of the future utilized completely different from the one which we use today. For amare (to love) they used to have (in Latin):

Amabo, amabis, amabit, amabimus, amabitis, amabunt.

Eventually, this ancient form fell from use, because in time and with the various linguistic changes under way also, it was beginning to resemble the imperfect (tense) too much. Its use was ending so it had to be gradually replaced by something else: this was formed from the infinitive of the verb, followed by the conjugated form of the verb avere: (in Latin) amare habeo etc. (in Italian - amare + ho). Eventually, the form of the verb in the infinitive was fused into one unique word with those of the verb avere, which even today remain recognizable in the endings of the Italian future tense (or other romance languages).

For Italian: io amerò = amare + ho; tu amerai = amare + hai; egli amerà = amare + ha

Conjugation of -are Verbs That Take Regular Futuro Semplice Endings
Note - for regular verbs drop the final "e" from the infinitive and add the future endings (ò, ai, à, emo, ete, anno) except in the case of -are verbs where "a" of the infinitive is changed to an "e". You may have noticed this with the "amare" example above.
From wikipedia.it:
Nella coniugazione in -are, il mutamento fonetico da -ar- atono in -er- è tipico della Toscana.

*****Translation*****

In the conjugation of -are verbs, the phonetic alteration from -ar to unstressed -er is typical of the Tuscan region.

Parlare (to speak)

Singular:
io parlerò (I will speak)
tu parlerai / Lei parlerà (you will speak - informal / formal)
lui / lei parlerà (he / she will speak)

Plural:
noi parleremo (we will speak)
voi parlerete (you will speak)
loro parleranno (they will speak)

Conjugation of -ere Verbs That Take Regular Futuro Semplice Endings

Ricevere (to receive)

Singular:
io riceverò (I will receive)
tu riceverai / Lei riceverà (you will receive - informal / formal)
lui / lei riceverà (he / she will receive)

Plural:
noi riceveremo (we will receive)
voi riceverete (you will receive)
loro riceveranno (they will receive)

Conjugation of -ire Verbs That Take Regular Futuro Semplice Endings

Dormire (to sleep)

Singular:
io dormirò (I will sleep)
tu dormirai / Lei dormirà (you will sleep - informal / formal)
lui / lei dormirà (he / she will sleep)

Plural:
noi dormiremo (we will sleep)
voi dormirete (you will sleep)
loro dormiranno (they will sleep)

The -ire -isc verbs (see the Verbs section - L6: The Present Indicative Tense of -ire Verbs) are conjugated like the other -ire verbs in the Futuro Semplice.

Capire (to understand): capirò, capirai, capirà, capiremo, capirete, capiranno

Conjugation of Verbs With Irregular Futuro Semplice Endings
Irregular verbs form irregular stems but take regular future endings.
  • In the future tense all forms of Essere (to be) are irregular:
    sarò, sarai, sarà, saremo, sarete, saranno
  • With the verbs Stare (to stay), Dare (to give), Fare (to do/make) and verbs ending in -rre drop the final -e and add the future endings.
    Stare: starò, starai, starà, staremo, starete, staranno
    Dare: darò, darai, darà, daremo, darete, daranno
    Fare: farò, farai, farà, faremo, farete, faranno
    Tradurre (to translate): tradurrò, tradurrai, tradurrà, tradurremo, tradurrete, tradurranno
  • Remember for verbs ending in –care and –gare add an –h after the –c and –g to keep the hard sound.
    Cercare (to look for): cercherò, cercherai, cercherà, cercheremo, cercherete, cercherannoate
    Pagare (to pay for): pagherò, pagherai, pagherà, pagheremo, pagherete, pagheranno
  • For verbs ending –ciare, -giare, and –sciare drop the –i –.
    Lasciare (to leave): lascerò, lascerai, lascerà, lasceremo, lascerete, lasceranno
    Mangiare (to eat): mangerò, mangerai, mangerà, mangeremo, mangerete, mangeranno
  • Some irregular verbs are formed by dropping both vowels from the infinitive ending:
    Avere (to have): avrò, avrai, avrà, avremo, avrete, avranno
    Andare (to go): andrò, andrai, andrà, andremo, andrete, andranno
    Dovere (to have to): dovrò, dovrai, dovrà, dovremo, dovrete, dovranno
    Potere (to be able to): potrò, potrai, potrà, potremo, potrete, potranno
    Sapere (to know how): saprò, saprai, saprà, sapremo, saprete, sapranno
    Vedere (to see): vedrò, vedrai, vedrà, vedremo, vedrete, vedranno
    Vivere (to live): vivrò, vivrai, vivrà, vivremo, vivrete, vivranno
  • Verbs that change to a double r (-rr-) in the future tense.
    Bere (to drink): berrò, berrai, berrà, berremo, berrete, berranno
    Morire (to die): morrò, morrai, morrà, morremo, morrete, morranno
    Parere (to seem): parrò, parrai, parrà, parremo, parrete, parranno
    Rimanere (to remain): rimarrò, rimarrai, rimarrà, rimarremo, rimarrete, rimarranno
    Tenere (to hold / to keep): terrò, terrai, terrà, terremo, terrete, terranno
    Valere (to be worth): varrò, varrai, varrà, varremo, varrete, varranno
    Venire (to come): verrò, verrai, verrà, verremo, verrete, verranno
    Volere (to want): vorrò, vorrai, vorrà, vorremo, vorrete, vorranno
  • The future tense is also used to express supposition, probability (il futuro di probabilità), and approximation.
  • If quando (when), se (if) or appena (as soon as) in the subordinate clause implies a future action, the verb that follows is in the future tense. In English we use the present tense in the subordinate clause.
Examples of the Futuro Semplice

Quest’estate se il dottore mi darà un certificato di buona salute, berrò del vino. (This summer if the doctor gives me a clean bill of health, I will drink some wine.)
Quando Pino arriverà, giocheremo a calcio. (When Joe arrives, we will play soccer.)
Mario: Che ora sarà? Giuseppina: Sarà mezzogiorno. (Mario: What time could it be? Josephine: It is probably noon.)
Andranno in aereo a Napoli e prenderanno un treno a Sorrento. (They will fly to Naples and they will take a train to Sorrento.)
I miei cugini verranno a salutarci e ci porteranno a Caronia in provincia di Messina.
(Our cousins will come to greet us and they will take us to Caronia in the province of Messina.
Starete a Marsala per una visita di due settimane? (Will you stay in Marsala for a two week visit?)
Ritorneremo a Napoli e torneremo negli Stati Uniti. We will return to Naples and we will fly back to the United States.
Domani farà caldo. (Tomorrow it will be warm.)
I nostri figli daranno una grande festa per noi. (Our children will throw an big party for us.)
Stasera mangerò pesce. (Tonight I will eat fish.)

The Future Perfect (Il Futuro Anteriore)3

• The Future Perfect (Il Futuro Anteriore) is formed with the future tense of the auxiliary verbs (Avere or Essere) and the past participle of the verb. The same rules apply as stated in "L09: The Present Perfect Indicative" including the rule that verbs conjugated with essere always agree in gender and number with the subject.
  • This tense expresses a future action that will already have taken place or which is completed before another future action.
  • As with the future tense, the future perfect is also used to express supposition, probability (il futuro di probabilità), and approximation.

Conjugation with Avere:

Singular:
io avrò letto (I will have read)
tu avrai letto / Lei avrà (you will have read informal / formal)
lui / lei avrà (he /she will have read)

Plural:
noi avremo letto (we will have read)
voi avrete letto (you will have read)
loro avranno letto (they will have read)

Conjugation with Essere:

Singular:
io sarò partito / io sarò partita (I will have left - masculine / feminine)
tu sarai partito / Lei sarà partito (you will have left - informal / formal masculine)
tu sarai partita / Lei sarà partita (you will have left - informal / formal feminine)
lui sarà partito / lei sarà partita (He will have left / She will have left)

Plural
noi saremo partiti / noi saremo partite (We will have left - mixed or masculine group / feminine group)
voi sarete partiti / voi sarete partite (You will have left - mixed or masculine group / feminine group)
loro saranno partiti / loro saranno partite (They will have left - mixed or masculine group / feminine group)

Examples of the Futuro Anteriore
These examples are from Wikipedia.It
  • Fra un anno, saremo andati in pensione. (Within a year, we will have been retired.)
  • Spero che dopodomani correggerai le lettere che avrò scritto. (I believe that the day after tomorrow, you will proofread the letter that I will have written.)
  • Sabrina non c'è, sarà uscita con Gloria. (Sabrina is not here, she must have gone out with Gloria.)
  • Immagino che a quest'ora i nostri amici saranno già arrivati a Roma. (I imagine that by now our friends will have arrived in Rome.)
Impariamo.com has a Facebook page < https://www.facebook.com/impariamo.com >

Chi domanda non fa errori.

Return to “Verbs”